Rabu, 28 Oktober 2009

Berdikir caro wang kitey..


Minggu lepas, majlis kenduri kawen adik lelaki akak..alhamdulillah semuanya dah selamat. Mak ngah abah akak orang paling gembira..akhirnya dia mengakhiri zaman bujangnyer..

Pagi tu seperti biasa kalau ada kenduri kawen kat kampung akak, kumpulan berdikir akan datang utk memeriahkan majlis dengan dendangan lagu-lagu dari kitab marhaban memuji-muji kebesaran Allah. Akak gembira sebab ada jugak generasi muda yg minat utk menyertai kumpulan berdikir nih. Ini adalah sebahagian tradisi yg diamalkan oleh org kampung akak yg majoritinya berketurunan Bangkahulu.


Kumpulan berdikir nih akan berlangsung dari pagi hingga ke jam 11. Selepas majlis akan diteruskan dengan kehadiran DJ Nuar yg memang best sgt...siap pakai baju melayu tuh..ngalahkan pengantin :D

Layannnn...

6 ulasan:

alyyani berkata...

waaa..kenduri kawen ade berdikir. kiranye marhaban pun org yg sama la eh? tak penah tgk ni. tp adat yg menarik. akak pun bz la ye dah adik yg kawen. banayk benda kena uruskan. tahniah kepada pengantin...

ArissaPutri... Moment in My Life berkata...

yea la ..Chik Na pun tak pernah tgk gak.. Adat yang unik ni, Akak Bieza punya kampung kat ne yea?

Ejay berkata...

bilakah daku punya turn utk menamatkan zaman bujang...

uwawaaaa...

tlg la carikan daku calon yg mantop kak bieza oi!!

akak_bieza berkata...

Yani..

Memang sibukler skit tapi oklah sebab kebanyakkannyer bakal-adik-ipar yg uruskan :D

akak_bieza berkata...

Chik Na,

Memang unik biasanyer orang berkompang arak pengantin jea tapi kitaorang special skit..

Kampung Padang, Behrang Steyen, Tg Malim :D org bangkahulu ramai kat situ..

akak_bieza berkata...

Wahai Ejay,

Sayang akak tak dea adik pompuan lea...cam nea? :P

Carilah sendrik..ngeehaaaa